Gwiazdy Opery Polskiej - 31 lipca 2010
Piątek, 30-07-2010 Opublikował/a: Urząd Miasta
Liczba wyświetleń: 1895Następna
PDF
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
31 lipca 2010
Gwiazdy Opery Polskiej
Iwona Hossa – sopran
Andrzej Nanowski – organy
Kościół Bożego Ciała, godz. 20.00
Gwiazdy Opery Polskiej
Iwona Hossa – sopran
Andrzej Nanowski – organy
Kościół Bożego Ciała, godz. 20.00
PROGRAM
G. H . Haendel – Messiah – Rejoice
J. S. Bach – Kantate 51 Jauhzet Gott – Höchster mache
W. A. Mozart – Krönungsmesse – Agnus dei
S. Rachmaninow - Уж ты, нива моя op.4 nr 5
S. Rachmaninow - У моево окна op.26 nr 10
S. Rachmaninow - Не пой, красавица op.4 nr 4
M. Karłowicz – Zasmuconej op. 1 nr 1
M. Karłowicz – Pamiętam ciche, jasne, złote dnie op. 1 nr 5
M. Karłowicz – Z nowa wiosną
G. Rossini – Il Barbiere – Rosina – Una voce poco fa
Ch. Gounod – Romeo et Juliette – Juliette – Je veux vivre
E. dell’Acqua – L’hirondelle
J. S. Bach – Kantate 51 Jauhzet Gott – Höchster mache
W. A. Mozart – Krönungsmesse – Agnus dei
S. Rachmaninow - Уж ты, нива моя op.4 nr 5
S. Rachmaninow - У моево окна op.26 nr 10
S. Rachmaninow - Не пой, красавица op.4 nr 4
M. Karłowicz – Zasmuconej op. 1 nr 1
M. Karłowicz – Pamiętam ciche, jasne, złote dnie op. 1 nr 5
M. Karłowicz – Z nowa wiosną
G. Rossini – Il Barbiere – Rosina – Una voce poco fa
Ch. Gounod – Romeo et Juliette – Juliette – Je veux vivre
E. dell’Acqua – L’hirondelle
Iwona Hossa
Iwona Hossa jest jedną z czołowych sopranistek swojego pokolenia.
Jest absolwentką Wydziału Wokalno – Aktorskiego Akademii Muzycznej im.
Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu, którą ukończyła z wyróżnieniem w
klasie prof. Ewy Wdowickiej. Technikę doskonaliła również uczestnicząc w
wielu kursach wokalnych, m.in. Heleny Łazarskiej, Ewy Podleś, Sylwii Geszty,
Leopolda Spitzera, Jerzego Marchwińskiego i Ryszarda Karczykowskiego.
Oficjalnie w operze Artystka zadebiutowała partią Violetty w Traviacie G. Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu, w tym samym roku zostając także solistką tej sceny. Jako solistka związana jest również z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, gdzie także debiutowała jako Violetta. Współpracuje z wieloma teatrami operowymi w Polsce i za granicą.
Iwona Hossa jest laureatką III nagrody oraz specjalnej Nagrody Mozartowskiej na 6. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Grand Prix i Złotego Medalu na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Callas w Atenach, Konkursu Finalistów Międzynarodowych Konkursów Wokalnych „Orfeo” w Hanowerze. Zdobyła także Bursztynowy Pierścień za rolę Konstancji w Uprowadzeniu z Seraju W.A. Mozarta, Medal Młodej Sztuki za osiągnięcia na scenach operowych, Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za rolę Hanny w Strasznym Dworze S. Moniuszki (TW – ON). W 1995 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Sztuki, a w 1998 Stypendium dla Młodych Twórców Poznańskiego Środowiska Artystycznego, przyznawane przez Kapitułę Nagrody Artystycznej miasta Poznania.
Występowała pod batutą takich dyrygentów, jak David Lloyd-Jones, David Agler, Maurizio Benini, John Neschling, Gabriel Chmura, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Jacek Kaspszyk, Jerzy Masymiuk, Grzegorz Nowak, Krzysztof Penderecki, Stanisław Skrowaczewski, Antoni Wit. Brała także udział w prestiżowych festiwalach, m. in. w Międzynarodowym Festiwalu „Wratislavia Cantans”, Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, festiwalu operowym w Carcassonne we Francji, Wexford Opera Festival w Irlandii, Festiwalu Rossiniego w Pesaro we Włoszech.
W repertuarze Artystki znajduje się kilkadziesiąt partii operowych, a także operetkowych oraz oratoryjno – kantatowych, a obejmuje on muzykę od doby baroku (Bach, Handel, Vivaldi) do współczesności (Penderecki, Kilar, Górecki). Posiada także bogaty repertuar pieśni. Dokonała wielu prawykonań utworów polskiej muzyki współczesnej, m.in. Wojciecha Kilara, Jerzego Maksymiuka, Marka Jasińskiego i Pawła Serafińskiego.
Na swoim koncie ma liczne nagrania płytowe, wzięła także udział w nakręconym przez BBC Holocaust. A Music Memorial Film from Auschwitz, który został uhonorowany Międzynarodową Nagrodą Emmy 2005 w kategorii
„najlepszy program poświęcony sztuce”.
Andrzej Nanowski
Andrzej Nanowski - absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku, w klasie fortepianu prof. Jerzego Sulikowskiego oraz śpiewu solowego, który ukończył pod kierunkiem prof. Zofii Janukowicz - Pobłockiej. Studiował również kompozycję.
Laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Stypendysta Towarzystwa im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Laureat nagród specjalnych dla najlepszego akompaniatora w Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu. Od wielu lat współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis jako klawesynista i organista, realizując basso continuo. Z zespołem tym dokonał szeregu nagrań płytowych i telewizyjnych. Współpracuje również z Teatrem Otwartym w Gdańsku. Brał udział w wielu festiwalach muzyki kameralnej, m. in.: we Francji, Niemczech, Szwecji, Danii, Norwegii, Finlandii oraz Izraelu. Jako wykładowca na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku, łączy dwie specjalności: pedagoga śpiewu oraz pianisty.
Jego wychowankowie prowadzą już samodzielną działalność artystyczną na scenach muzycznych w kraju i za granicą. W 2002 roku otrzymał nominacje do Pomorskiej Nagrody Artystycznej za skomponowanie "Requiem Piaśnickiego". W 2003 roku przyznany mu został Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne osiągnięcia w upowszechnianiu kultury.
W latach 2002 - 2008 Andrzej Nanowski pełnił funkcję Prodziekana na Wydziale Wokalno - Aktorskim Akademii Muzycznej w Gdańsku. Z jego inicjatywy powołana została na tym wydziale specjalność: musical (jako jedynie istniejąca wśród Akademii Muzycznych w Polsce).