Po
przejściu niszczycielskiego żywiołu – który w dniach 14-15 października
br. przeszedł przez Bałtyk Południowy – służba hydrograficzna Urzędu
Morskiego w Gdyni przeprowadziła sprawdzenie stanu technicznego
infrastruktury, zapewniającej dostęp do portów i przystani morskich.
Wejście do portu Władysławowo w dniu 14.10.2009 r. [foto: L. Stromski]
Przy
wietrze sztormowym z kierunku N – NE i sile powyżej 10º B, najbardziej
narażonymi były tory wodne we Władysławowie, w Gdańsku-Porcie Północnym
i Górkach Zachodnich. Przedstawione poniżej plany przedstawiają
sytuację batymetryczną przed i po sztormie.
Wskazania wiatru i poziomu wody we Władysławowie w dniu 14.10.2009 r. godz. 11:25 (bardzo silny sztorm - 10ºB).
Władysławowo. Pomiary batymetryczne z 22 lipca i 16 października 2009 r. [wyk. J.Ulaszewski i J.Koszałka].
Wzdłużbrzegowy
transport osadów dennych w rejonie Władysławowa z kierunku zachodniego,
spowodował bardzo szybkie zasypanie pogłębionego w lipcu br. toru
wodnego, na odcinku 130-60 m przed trawersem głowicy Falochronu
Północnego, oraz w wejściu do portu, między prawym i lewym światłem
wejściowym (dla przykładu, w lipcu br. głębokość przy krawędzi toru
wynosiła 7.3 m, natomiast w październiku, po sztormie – 3.3 m). Natomiast
przy głowicy Falochronu Północnego zarejestrowano przegłębienie dna,
mogące w znaczący sposób oddziaływać na stabilność głowicy falochronu
(odpowiednio z 6.2 do 9.8 m).
Wskazania wiatru i poziomu wody w Gdyni w dniu 14.10.2009 r. godz. 13:54 (silny sztorm - 9ºB).
Gdynia. Podejście do Basenu Żeglarskiego. Pomiary batymetryczne z 22 września i 19 października 2009 r. [wyk. J.Ulaszewski].
Na
planach batymetrycznych podejścia do Basenu Żeglarskiego w Gdyni,
wykonanych w odstępie jednego miesiąca (przed i po sztormie) zauważa
się niewielki przyrost spłycenia przed lewym światłem wejściowym i
przegłębienie dna przed głowicami falochronów.
Wskazania wiatru i poziomu wody w Gdańsku w dniu 14.10.2009 r. godz. 11:02 (gwałtowny sztorm - 11ºB).
Stawa nawigacyjna „P-5” oznakowująca tor wodny do Gdańska – Portu Północnego, przed i po sztormie [foto z prawej z dnia 16.10.2009 r.- J.Gęstwicki]
W
wyniku zniszczenia stałego znaku nawigacyjnego „P-5”, oznakowującego
północną granicę toru wodnego do Gdańska–Portu Północnego,
przeprowadzono pomiary batymetryczne i badanie czystości dna. Określono
położenie i głębokość przeszkody nawigacyjnej (zwalonej galerii znaku
nawigacyjnego), oraz stopień odkształcenia rury stawy nawigacyjnej
wbitej w dno. Stawa nawigacyjna „P-5” została uruchomiona w 1974 roku,
po wybudowaniu toru wodnego o szerokości 250 m do Portu Północnego. W
okresie 35 lat jej funkcjonowania 4-krotnie uległa zniszczeniu i
3-krotnie ją odbudowywano. Stawę nawigacyjną w czasie jej
odbudowywania, zastępowała pława nawigacyjna.
1995 r. – zniszczenie znaku (uderzenie statku „Bregen”).
1996 r. – odbudowa znaku.
2002 r. – zniszczenie znaku (sztorm, wiatr NW-N 10-11B, w porywach 12B).
2004 r. – odbudowa znaku.
2009 r. – zniszczenie znaku (sztorm, wiatr N-NE 11B, w porywach 12ºB).
Galeria
stawy nawigacyjnej „P-5” przy północnej granicy toru wodnego. W
kierunku NE od galerii rura stawy. Na W od rury nieczystości dna. Obraz
z echosondy wielowiązkowej [wyk. J. Koszałka]
Obraz
rury stawy nawigacyjnej „P-5” wbitej w dno. Na wysokości 6.5 m nad dnem
widoczne odkształcenie rury od pionu o kąt 30. Na prawo od rury leżąca
na dnie galeria stawy nawigacyjnej. Obraz z echosondy wielowiązkowej [wyk. J.Koszałka].