PL EN DE
herb.png
Hel-poczatek_polski.png
15.07.2010 r. - Wielkie Interpretacje Muzyki Romantycznej
Czwartek, 15-07-2010 Opublikował/a: Urząd Miasta Liczba wyświetleń: 1964
PDF
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
Za nami Koncert Inauguracyjny X Międzynarodowego Letniego Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu.
W czwartek 15.07.2010 r. o godz. 19.00 zapraszamy do Muzeum Rybołówstwa w Helu na Wielkie Interpretacje Muzyki Romantycznej.




Wystąpią:
Barbara Marcinkowska - wiolonczela (Francja)
Daniela Carmen - fortepian (Niemcy)



Program koncertu:

Fryderyk Chopin (1810 - 1849)
Sonata g - moll op. 65 na wiolonczelę i fortepian:
  • Allegro moderato
  • Scherzo (Allegro con brio)
  • Largo
  • Finale - Allegro

Edward Grieg (1843 - 1907)
Sonata a - moll op. 36 na wiolonczelę i fortepian 1 część
  • Allegro agitato

Fryderyk Chopin (1810 - 1849)
Fantazja f - moll op. 49 na fortepian




Barbara Marcinkowska

Wiolonczelistka i pedagog, urodzona w Warszawie. Ukończyła Państwową
Wyższą Szkołę Muzyczną w Warszawie, gdzie studiowała grę na wiolonczeli w klasie Arnolda Rezlera. Jeszcze w czasie studiów, rozpoczęła pracę jako
koncertmistrz w Orkiestrze Polskiego Radia i Telewizji w Warszawie. Od 1969 była również koncertmistrzem w Orkiestrze Kameralnej Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W latach 1972-81 grała w Trio Warszawskim, z którym koncertowała w wielu krajach świata. W 1977 otrzymała stypendium Rządu Francuskiego, dzięki
któremu wyjechała do Paryża i przez kilka lat studiowała pod kierunkiem jednego z najwybitniejszych solistów i pedagogów na świecie, francuskiego wiolonczelisty André Navarry. Obok studiów muzycznych odbyła także studia malarskie na paryskiej Sorbonie na Wydziale Estetyki Sztuk Plastycznych i Muzycznych, które uwieńczyła doktoratem.
Od 1977 Barbara Marcinkowska koncertuje jako solistka. Zapraszana jest
do udziału w festiwalach, dokonuje rejestracji płytowych na całym świecie –
nagrała m.in. suity na wiolonczelę solo Johanna Sebastiana Bacha, wszystkie dzieła na wiolonczelę i fortepian Aleksandra Tansmana, utwory na wiolonczelę Benjamina Brittena, Gaspara Cassadó, Piotra Mossa, kompozycje Zoltána Kodály'a, Johanna Sebastiana Bacha, Régisa Campo, "Meditation Kora & Violoncelle".
Obok repertuaru klasycznego ważne miejsce w działalności koncertowej
artystki zajmuje muzyka współczesna. Wielu kompozytorów dedykowało jej swoje utwory. Niezwykle cenne i wzbogacające dla działalności artystycznej są jej przyjaźnie z kompozytorami, m.in. Aleksandrem Tansmanem, Krzysztofem
Pendereckim, Witoldem Lutosławskim, Henri Dutilleux, Piotrem Mossem.
Barbara Marcinkowska w 1992 została mianowana profesorem tytularnym
w Konserwatorium Narodowym w Wersalu. Jest też profesorem w Académie
Internationale de Musique au Pays de George Sand au Château d’Ars koło Nohant.
Ponadto prowadził kursy mistrzowskie, m.in. w Łańcucie, Pont Saint Esprit we
Francji i Republice Południowej Afryki.
Jest autorką wielu książek o metodach uczenia gry na wiolonczeli, jak
również twórcą i dyrektorem kolekcji „Wokół wiolonczeli" oraz dla dzieci i
młodzieży „Wiolonczela mój przyjaciel".
Barbara Marcinkowska pełni funkcję prezesa Stowarzyszenia Polskich
Artystów Muzyków we Francji. Została uhonorowana Odznaką "Zasłużony Działacz Kultury" (1986) oraz odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (1997).



Daniela Carmen

Urodziła się w transylwańskim mieście Fagaras w Rumunii. Tam też w
wieku pięciu lat rozpoczęła swoją muzyczną edukację, pobierając lekcje gry na
fortepianie. Gdy miała lat siedem, odkrył ją kompozytor Martian Negrea i zachęcił, aby rozwijała swój wyjatkowy talent.
Gdy miała dziesięć lat, rozpoczęła samodzielną pracę kompozytorską
studiując w Bukareszcie u znanego kompozytora Alfreda Mendelsohna, który
prezentował ją w licznych programach telewizyjnych. W 1968, stypendium
umożliwiło jej wyjazd do Wiednia, gdzie kontynuowała studia pianistyczne i
kompozytorskie. Po uzyskaniu dyplomu, pracowała aż do 1975 jako pedagog
fortepianu we Wiedeńskim Konserwatorium.
Kontakt z Claudio Arrau, Jörgiem Demus i Paul Badura – Skoda, studia pod
kierunkiem Violi Thern i Rolanda Raupenstraucha w Wiedniu oraz Gerhartem
Pucheltem i Helmutem Riebensam w Berlińskiej Akademii Sztuk pozwoliły jej
rozwinąć w pełni kunszt. Szerszej publiczności dała się poznać podczas gościnnych
występów podczas krajowych i międzynarodowych festiwali oraz dzięki
zaangażowaniu (w roli dyrektora) International music festival weeks in castles and citadels, który odbywa się w Północnej Nadrenii i Westfalii. Poprowadziła też kilka międzynarodowych kursów mistrzowskich, wysoko ocenionych przez
profesjonalistów w Europie and Azji.
Za wybitne uznano jej nagranie wszystkich dzieł fortepianowych Józefa
Haydna z okazji 250 rocznicy urodzin kompozytora, dokonane podczas dwóch sesji specjalnych, poświęconych interpretacji jego dzieł. Równie ważna okazała się kolejna poprowadzona przez nią klasa mistrzowska “‘Bach-Händel-Scarlatti’
masterclass” zorganizowana z okazji 300 rocznicy urodzin kompozytorów.
Wielokrotnie dokonywała nagrań dla telewizji, a spośród wszystkich nagrań płytowych najbardziej ceni sobie kompletne wykonanie dzieł fortepianowych Józefa Haydna.


Więcej informacji o X Międzynarodowym Letnim Festiwalu Kultury i Sztuki w Helu w zakładce Kultura.
Wyślij link mailem
PDF
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
g+.png
yo.jpg
newsletter-left.jpg
wirus.jpg
kamery-left.jpg
pogoda-left.jpg
Pn
Wt
Śr
Cz
Pt
So
Nd
 
1
2
3
4
5
6
 
1
2
3
4
5
6