22 lipca 2010 - Wieczór Operowy
Poniedziałek, 19-07-2010 Opublikował/a: Urząd Miasta
Liczba wyświetleń: 1997Następna
PDF
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
22 lipca 2010 - Wieczór Operowy
Gdańska Opera Kameralna
W.A. Mozart
„Bastien i Bastienne”
Muzeum Rybołówstwa, godz 19.00
W.A. Mozart
„Bastien i Bastienne”
Muzeum Rybołówstwa, godz 19.00
BASTIEN I BASTIENNE
Młoda arystokratka Bastienne pogrążona jest w rozpaczy, gdyż jej ukochany Bastien odsunął się od niej skuszony względami, jakimi darzy go
bogata Hrabina.
Wuj Colas, uważany za mądrego człowieka, poucza ją, iż nie powinna
zbyt otwarcie okazywać swych uczuć Bastienowi, a raczej zalotnością i
kokieterią zwracać na siebie uwagę innych mężczyzn. Zdaniem wuja ma być
to niezawodny sposób na wzbudzenie zazdrości w sercu nikczemnika.
Gdy Bastien powraca, hrabia Colas oznajmia mu, iż podczas gdy on się zabawiał, jego ukochana wybrała sobie innego adoratora. Wuj poruszony
desperackimi błaganiami niewdzięcznika obiecuje, że pomoże mu w odzyskaniu uczuć dziewczyny. Po wielu perypetiach, spotkawszy się
wreszcie sam na sam, Bastien i Bastienne udają, że nie są już sobą
zainteresowani. Rozpoczynają tym samym niebezpieczną grę. Jednak
zgodnie ze starym powiedzeniem: „kto się czubi, ten się lubi”, następuje
pomiędzy nimi zgoda, a miłość triumfuje.
Cała zasługa przypada oczywiście sprytnemu wujowi Colas i jego
miłosnym czarom, a finałowy terzett jest największą pochwałą jego
umiejętności.
O UTWORZE
Singspiel „Bastien i Bastienne” jest dziełem 12-letniego zaledwie
Mozarta i ma ciekawą historię. To urocze dziełko powstało na zamówienie
słynnego wiedeńskiego lekarza Antona Mesmera, w którego posiadłości, na
ogrodowej scenie odbyła się jego premiera. Libretto stanowi tekst innej
opery: „Le devin du village” (Wiejski czarodziej), którego autorem był Jan
Jakub Russeau, a które na potrzeby młodego kompozytora przetłumaczone
zostało na język niemiecki.
Pomimo iż ta jednoaktówka skomponowana została przez dziecko,
doskonale wpisuje się w styl oraz tradycję swojej epoki. Sentymentalny
klimat tak modnej wówczas pasterskiej sielanki stanowi tło akcji. Mozart
swoje myśli muzyczne zawarł w, przeważnie solowych, ariettach mających
formę nieskomplikowanych pieśni, duetach i terzecie, które ręka młodego
geniusza ubarwiła finezyjnym rytmem i melodiami.
GDAŃSKA OPERA KAMERALNA
W.A. MOZART „BASTIEN I BASTIENNE”
OBSADA
Bastien Wojciech Winnicki
Bastienne Liza Wesołowska
Colas Piotr Lempa
Księżna Agnieszka Rejek
Książę Michał Bronk
Służąca Katarzyna Wilk
Służący Janusz Bazylewicz
Klawesyn Grażyna Troć
Orkiestra Rameau Ensemble pod dyrekcją Piotra Staniszewskiego
Reżyseria Dariusz Paradowski
Scenografia Katarzyna Orłowska
Charakteryzacja Bernadeta Nirewicz
Światło Gdańska Agencja Artystyczna Lew
Gdańska Opera Kameralna
Gdańska Opera Kameralna nie jest instytucją, lecz wielkim artystycznym projektem skupionym wokół jej założyciela i dyrektora Dariusza
Paradowskiego. Opiera się ona na zaangażowaniu człowieka, który w jednej osobie łączy funkcje dyrektora, reżysera, śpiewaka i pedagoga. Powstała, aby przybliżać publiczności repertuar opery barokowej i klasycznej, a także formę teatru operowego. Autorzy spektakli Gdańskiej Opery Kameralnej nie ograniczają się do pracy odtwórczej. Opierając się na wzorcach klasycznych, ożywiają inscenizację i reżyserię ciekawą interpretacją tak, że znane dzieła odzyskują swoją świeżość i nabierają nowych znaczeń.
Z zamiarem założenia w Trójmieście opery kameralnej Dariusz
Paradowski nosił się od kilku lat. Inauguracja nastąpiła 9 maja 2004 roku, kiedy to połączonymi siłami Gdańskiej Opery Kameralnej i Gdańskiej Akademii Muzycznej została wystawiona w kościele Św. Jana w Gdańska opera G.F. Haendla „Juliusz Cezar w Egipcie”. Pomimo krótkiego okresu przygotowań spektakl uzyskał przychylne recenzje, a publiczność przychylnie powitała Gdańską Operę Kameralną.
Tworzy ją wyjątkowy zespół zaangażowanych, utalentowanych pasjonatów: od śpiewaków, techników, scenografów i muzyków, po reżysera.
Skład jest zmienny, dlatego zawsze jest otwarty na ludzi pełnych pomysłów, dla których opera zajmuje ważne miejsce w życiu. Mimo że w zespole nie brak wykonawców o ustalonej już pozycji zawodowej, uznanych solistów poważnych scen operowych czy laureatów międzynarodowych konkursów, to swoje miejsce znajdują tu także ludzie młodzi, nierzadko debiutanci.
O powodzeniu tego projektu świadczy nie tylko pozytywny odbiór ze
strony audytorium i krytyki, ale także zaproszenia które napływają do nas z
kraju i zagranicy. Największym jak do tej pory sukcesem Gdańskiej Opery
Kameralnej było wystawienie opery W.A. Mozarta „Apollo et Hyacinthus” w słynnym Teatrze Montansier we Francji, który jak do tej pory nigdy nie gościł polskich zespołów. Poza ty spektakle Gdańskiej Opery Kameralnej uświetniały projekt Nova Polska, czyli obchody roku polskiego we Francji oraz wystawę „Transalpinum” Muzeum Narodowego w Gdańsku.